pondělí 22. září 2014

Všechny řitě světa i ta má

Autor: Charles Bukowski
Originální název: South of No North
Povídky

Už dlouhou dobu jsem si chtěla přečíst něco od Bukowského, ale pořád jsem to úspěšně odkládala. Až nyní jsem se k četbě rozhoupala :). Vždycky mě totiž zajímalo, co je obsahem knihy s tak výstředním názvem jako Všechny řitě světa i ta má nebo Erekce, Ejakulace, Exhibice a další příběhy obyčejného šílenství. Nakonec jsem si vybrala první z nich a pustila se do čtení.

Kniha obsahuje dvacet sedm povídek, které nejsou nikterak rozsáhlé. Celá kniha má zhruba dvě stě stránek. Povídky jsou silně autobiografické. Ve většině z nich je "hlavní postavou" Henry Chinaski přezdívaný Hank (ano, naše slavná hudební skupina v čele s Michalem Malátným, je pojmenována podle tohoto chlapíka), který je autobiografickou postavou Charlese Bukowského. Henry Chinaski se objevuje i v další tvorbě autora.

V každé povídce zaujímá významnou roli chlast (abych se držela autorových výrazů). V této knize snad neexistuje povídka, která by opomněla zmínit alkohol. Hlavní hrdina většinou chlastá "první ligu", je bez zaměstnání (což není divu, když tak chlastá), žije v chudobě a stěhuje se od jednoho podnájmu k druhému. Sex je dalším stěžejním tématem knihy. Se sexem je to v povídkách stejné jako s chlastem. Souloží se v každé povídce, ať už je to znásilnění nebo prostituce. Dalšími motivy knihy jsou dostihy, box a sebevražda.

Po dočtení knihy se mi většina povídek smíchala dohromady a upřímně si je jednotlivě moc nepamatuju. Samozřejmě ty obzvlášť zajímavé a netradiční mi v hlavě utkvěly :), například povídka o paní nebo slečně, která měla v klícce maličké lidi a tito spolu často měli sex, což paní nesmírně vzrušovalo :D. Všechny řitě světa i ta má je rovněž název jedné z povídek v knize. Povídka vypráví o velkých a vleklých strastech s hemeroidy. Nejen, že jsem se u tohoto popisu musela upřímně zasmát, protože to není možné, co někteří lidé dokáži napsat, ale také se mi konečně objasnil název knihy. 

Většina povídek končila bez jakékoliv pointy. Mě se to v podání Bukowského líbilo a sedělo mi to k jeho stylu. Prostě skončil a šel dál. O co bych se při jeho psaní obešla, byl popis některých scén, které mě fakt nezajímaly, jako to, že se někdo dobře vysr.l a podobně. Vím, že Bukowski je známý pro svůj syrový styl, ale mě na tom nepříjde nic extra a je mi docela jedno, jak se kdo vysr.l :D. 

Z celé knihy mám pocit, že jí napsal někdo hodně nasr.ný (omlouvám se za výrazy, ale k této knize to prostě patří) a ne moc šťastný. Z díla na mě dýchl zmar, který se autor pokoušel překrýt tím, že se snažil vyobrazit chlastání a opích.ní čehokoli živého jako cool styl života. I když občas přiznal, že to až tak skvělé není a jeho úvahy o sebevraždě tomu jen nasvědčovaly.

Jsem ráda, že jsem si dílo Všechny řitě světa i ta má přečetla, mám alespoň představu o díle a tvorbě tohoto slavného pána. A hlavně konečně vím, co si pod názvem knihy mám představit!!! :D Ale rozhodně nemůžu tvrdit, že by mě toto dílo nějak extrémně ohromilo nebo natolik šokovalo, že bych ho musela vychvalovat do nebes. To ani zdaleka ne. Jen si myslím, že je dobré mít přehled a číst i díla, která se na svět dívají z jiného pohledu. I když je ten pohled dost nasr.ný!

45%

Žádné komentáře:

Okomentovat