čtvrtek 20. února 2014

Pravidla moštárny

Autor: John Irving
Román
Originální název: The Cider House Rules

"Dobrou noc princové z Maine, králové nové Anglie." Tuto větu pronáší Wilbur Larch každý večer před spaním malým sirotkům ze St. Clouds.

Wilbur Larch pracuje jako lékař v sirotčinci v St. Clouds. Pomáhá maličkým sirotkům na svět. Ale také provádí v té době zakázané potraty. Jednoho dne se v St. Clouds narodí chlapeček, který dostane jméno Homer Wells. Homer je pro sirotčinec specifickým případem. Všechny pokusy o nalezení adoptivní rodiny pro Homera selžou a on nakonec zůstává natrvalo v sirotčinci. Zde pomáhá doktoru Larchovi a pomalu dospívá v muže. Život dostane nový rozměr, když se v St. Clouds objeví Candy a Wally, kteří přijíždí kvůli potratu.

Miluju knihy Johna Irvinga, ale tomuto románu jsem poměrně dlouho odolávala. Viděla jsem jeho filmové zpracování a tak jsem si myslela, že mě kniha nemá čím překvapit. A jak už to tak bývá, opak byl pravdou.

Filmová adaptace sice kopíruje hlavní osu příběhu, ale na konci se poměrně liší. Také ve filmu chybí postava Melony, která obývá sirotčinec spolu s Homerem Wellsem a zasahuje do jeho života. Film se mi líbil hodně, dokud jsem neznala knihu. :)

Celým příběhem se vleče jako motiv otázka interrupce. Kniha vás nenásilně donutí zamyslet se a vidět problematiku potratů více úhly. Dále přibližuje život sirotků a poukazuje jak důležitý je pro ně stereotypní přístup. Proto doktor Larch lpí na tom, aby dětem bylo před spaním předčítáno a to přesně stanovenou dobu (cca 20 minut). Chlapcům čtou z Nadějných vyhlídek nebo Davida Copperfielda od Ch. Dickense a děvčata dostávají porci z knihy Jana Eyrová. Záměrně jsou vybrány tyto knihy, protože jsou o sirotcích.

 Irving mě opět nezklamal a jeho příběh je podle mého názoru skvěle vymyšlen. Přečtěte si Pravidla moštárny a posuďte sami :)

86%

Žádné komentáře:

Okomentovat