pátek 26. září 2014

Šifra mistra Leonarda

Autor: Dan Brown
Originální název: The Da Vinci Code
Dobrodružný román

Jacques Sauniére je hlavní správce Louvru, který patří mezi největší muzea na světě. Jednoho dne je v tomto muzeu nalezeno jeho bezvládné tělo. Ještě než vydechl naposledy, stačil kolem sebe vytvořit sérii šifer. Vyšetřovatel na místo činu přizve univerzitního profesora náboženské symbologie Roberta Langdona, který je tou dobou náhodou v Paříži. Langdon se snaží vyluštit a pochopit správcovy šifry, aby napomohl vyšetřování. O několik minut později přichází na pomoc i Sophie Neveuová, která pracuje na dešifrovacím oddělení. Co znamenají záhadné šifry a proč je vůbec Sauniére vytvořil?

O románu Šifra mistra Leonarda Dana Browna slyšel snad každý. Dílo vyšlo poprvé v češtině v roce 2003 (ano, a já ji čtu až v roce 2014 :D). Kniha se stala celosvětovým bestsellerem a velkou reklamu jí udělala katolická církev, která knihu kritizovala a vyzývala k tomu, aby si jí věřící nekupovali a nečetli ji. Kniha totiž zrovna nechválí Vatikán a katolickou církev, ale spíše podrývá její autoritu, což se církvi velmi nelíbilo. Podle mého názoru to není až tak hrozné a kdyby katolická církev mlčela, udělala by pro sebe rozhodně líp. Dokonce znám mladého a vzdělaného člověka, který knihu na doporučení své církve raději nečetl, neboť se necítil připraven na tuto zkoušku. A kdybych neslyšela jeho slova na vlastní uši, nevěřila bych, že takoví lidé vůbec jsou. Na mě by toto varování působilo zcela jistě opačně a upalovala bych rychle pro knihu :D.


Okolo čtyři sta padesát stran přečtete rychle. Kniha je čtivá a neustále se v ní něco napínavého děje, tudíž máte neutuchající nutkání číst dál. Opravdu nehrozí, že knihu mrštíte do kouta a už si na ní nevzpomente, protože brouk zvědavosti ve vás bude hryzat dál a dál a vy budete chtít vědět, jak to bude v další kapitole. 

Na knize oceňuji také to, že jsem se dozvěděla nové věci, například co je Fibonacciho posloupnost nebo Zlatý řez. Autor vás v knize neustále utvrzuje o své pravdě argumentacemi z umění a historie. Přiznám se, že v těchto oblastech nejsem zběhlá a tak nevím, jestli byly všechny informace pravdivé či nikoliv, ale setkala jsem se s názory, že jsou to slátaniny. Tudíž bych knihu nedoporučila odborníkům v této oblasti, neboť by jim mohly vstávat vlasy hrůzou, ale pro mě to bylo o.k. :) Další pozitivum knihy vidím v tom, že mě navnadila na návštěvu Louvru, kde jsem zatím nikdy nebyla. Román mě dokonce "donutil" vygooglit si některá umělecká díla, jako například obraz Poslední večeře a důkladněji je prozkoumat. :)

Co bych Brownovi vytkla je to, že nechal hlavní postavy pobíhat po světě tři dny v kuse bez jediné hodiny spánku. Chtěla bych vidět člověka, který dokáže tak dlouho bez spánku fungovat a ještě luštit šifry! To bylo opravdu přehnané. Naopak musím pochválit napínavost děje a náhlé zvraty, které vždy hodnotím velmi kladně, i když konec knihy mi přišel trochu slabší. 

77%

2 komentáře:

  1. Už si tu knihu musím přečíst, nebo budu vážně poslední :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pohodě, já jí četla taky 11 let po vydání českého překladu, takže poslední určitě nebudeš :D

      Vymazat