pondělí 7. dubna 2014

Na východ od ráje

Autor: John Steinbeck
Román
Originální název: East of Eden


"Všiml jsem si, že nic nevede k horšímu neuspokojení než hojnost. Nakrmte člověka, oblečte ho, dejte mu pěkný dům - a umře vám zoufalstvím."

Kniha popisuje složité vztahy dvou generací bratrů. Inspirací pro román byl biblický příběh Kain a Ábel. Sám autor považuje dílo Na východ od ráje za to nejlepší, co kdy napsal.

"Ale Samuel se pamatoval na vyprávění o jednom bratranci své matky v Irsku, který byl rytíř a boháč a krasavec, a přesto se zastřelil na hedvábném lehátku vedle nejkrásnější ženy na světě, která ho milovala."

Adam Trask a Charles Trask jsou nevlastní bratři. Jejich otec Cyrus je přísně vychovává. Oba sourozenci jsou povahově velmi odlišní, zatímco Adam je klidný a hodný chlapec, Charles má povahu vznětlivou a agresivní. Bratři mezi sebou mají velice komplikovaný vztah. Charles touží po lásce svého otce a příliš žárlí na Adama...

V knize se paralelně rozvíjí více příběhů, které se vzájemně propojují a rozpojují. Celou linií románu se proplétá příběh Cathy Amesové, nad kterou vám zůstane rozum stát, Samuela Hamiltona, otce kupy dětí a velkého snílka, čínského sluhy Leeho a dalších.

"Kostel a bordel přišly na Daleký západ současně. A navzájem by se děsily, kdyby si uvědomily, že jsou jen dvěma stranami téže mince. Obojí však určitě vznikla za týmž účelem: zpěv, zbožné odevzdání a poezie kostelů vytrhovaly člověka na nějakou chvíli z bezútěšnosti právě tak jako bordely."

Ze začátku jsem byla z děje trochu zmatená a nechápala jsem, proč se mi tam objevují některé postavy. Ale časem mi to všechno secvaklo :) Z knihy jsem nebyla nijak "odvařená", což ale může být spíš současným rozpoložením u čtení než knihou samotnou. Sami to asi znáte :) Ale upřímně můžu říct, že se mi kniha líbila. 

Je pro mě těžké napsat na tuto knihu recenzi, protože ve mě zanechala něco, co se nedá (nebo možná jen já neumím) dát na "papír". Je to pocit, který po přečtení buď máte nebo nemáte. A proto článek prokládám četnými ukázkami z díla, které hovoří za vše....

"Každý velký čin pozmění o něco běh historie, ale svou měrou tak pravděpodobně zapůsobí každý čin vůbec, i když třeba jen překročíme kámen na cestě nebo zatajíme dech při pohledu na hezké děvče nebo si ulomíme nehet v zemi na zahrádce."

86%

2 komentáře: